Dagens bajsblöja.

Egentigen hade jag tänkt att det här inlägget skulle avhandla en lista, ni vet, den där listan som dyker upp både här och där och går ut på att man skall berätta hur man minns den man var för tio år sedan. Jättekul och ganska charmigt.

Men eftersom jag har ungefär samma minne som en lätt dement humla så skiter vi i det och skriver om något HELT annat.

Som förälder så får man en massa reklam, och gratisprylar, extremt sällan är det något man behöver. eller ens vill ha (förutom gratisblöjorna då, gratisblöjorna äger, jag älskar gratisblöjor). I början är det ändå ganska sött, meddelanden som “välkommen till världen!” och “till er från oss” kan göra mig ganska glad även om avsändaren är ett företag, min inre femåring gillar presenter helt enkelt. Nåväl.

Efter ett tag börjar dock reklam och utskick för barnprylar anta smått skrämmande former… Ta te x Baby Einstein produkter, de marknadsförs sammanfattningsvis under devisen: “Köp våra produkter så kommer ditt barn att bli hyperintelligent”

Såhär ser en snippet ur en av deras “utvecklande” filmer ut: Baby Einstein’s Baby Neptune part 1

Nämensåattehhh…. visst serru. Gräver man sen inte till i Baby Einstein träsket, så hittar man den här texten vilket alltså fritt kan översättas till: “Jag hade jävligt mycket fritid”, samt “jag kom på att det går att tjäna pengar på att lura i andra föräldrar att kultur, konst och natur är så svårsmält att det måste ackompanjeras av eller framföras av leksaker i skrikig plast” för att inte tala om “Det här har jag hittat på så att det skall låta bra”. Allvarligt vem lägger ut 15 000$ dvs 90 000 SEK på att filma sin 1,5 åriga dotters leksaker i källaren för att sedan, som av en händelse, komma på att “nejmen hoppsan det här kanske jag skall försöka sälja?”

Vad jag vill ha sagt med detta? Jag vet faktiskt inte, inget särskilt egentigen förutom att Baby Einstein är crap och att jag stör mig på hur mycket av reklamen för spädbarnsprylar basically går ut på budskapet “sätt din unge framför den här filmen/med den här prylen för det är utvecklande” Det är inget fel med att inte underhålla sitt barn och aktivt umgås hela tiden men det är också det som är poängen, att barn måste tillåtas ha lite jäkla tråkigt ibland för att utveckla sin egen fantasi, jag kan garantera att det ger fan så mycket mer än att bli parkerad framför tv-skärmen  och passivt se på.

Leave a Reply

