Tabu

 

Ganska ofta, när jag hör eller läser om föräldrar som har enorma problem med amning, deras barn blir inte mätt, de får inte sova,barnet får i sig så mycket luft under amningen att det får kolik, såriga bröstvårtor som producerar mer blod än mjölk, man får ingen avlastning eftersom ens partner inte kan mata, man får inte sova för ungen är bara mätt en timme i taget…

Så önskar jag att jag vågade säga: “jamen du, testa ersättning istället, du får sova, ungen blir mätt och ni kan turas om med nätterna om ungen trots allt inte sover hela natten”

Men jag låter bli, för i amningsfrälsta Sverige får man inte säga att det är en fördel att ge ersättning utan att någon blir upprörd eller säger fula ord

 

 

7 thoughts on “Tabu

  1. Jag är amningsfrälst. Med två “ersättningsbarn”. 😉
    Ingen hade varit gladare än mig om jag hade kunnat mamma dom ordentligt. Men lets face it. Barn blir barn på ersättning med. Och ju fler mammor som hör det som sitter i situationen du beskrev desto fler vet att det finns ett alternativ till ångesten.
    Hellre en mamma som är lycklig och pallar än en alldeles trasig ammande mamma.

  2. Precis samma sak i Finland. Folk tar illa upp om man “Kommer och ger dem råd hur DE SKA LEVA SINA LIV!” och man ba: ville bara hjälpa (med liten röst).

  3. haha jag gillar ditt bloggnamn! ;D

    ps, kollat in min video? om inte kika gärna in på min blogg där den finns! Jag tävlar om att bli stockholms nästa artist och om två dagar (21/5) behöver jag just din röst!! skulle bli superduperglad:D kram!

  4. Eller hur? Jag är själv så trött på amningsfundamentalister att jag bli lycklig en hel dag om någon säger “jag HATAR att amma.” Vet inte, det är väl kanske det också att det känns som det finns tusen viktigare saker att vara hysterisk över än att man inte får igång amningen. Jag menar, det finns ju liksom ingen risk att bäbisen döööör om den inte får bröstmjölk. Lösningen finns ju dessutom där – ersättning – i en butik nära alla svenskar. Jag är själv uppfödd på ersättning under en tid det inte var tabu att välja bort amning och har “trots det” blivit en ganska smart och frisk person utan känslomässiga störningar.
    Kram och tack för inlägg som får mig att bli glad.
    /Julia

  5. precis 😮

    PS. Skulle bli superglad om du tog dig tid 3 sekunder att rösta på mig som stockholms nästa stora artist! Smsa: Metropol 3 till 722 50! Man kan rösta max 5 gånger! (3 kr/sms) Jag skulle bli så otroligt glad att det inte går att beskriva! Detta är min största dröm! 😀
    Här är även videon om du vill lyssna först: http://www.youtube.com/watch?v=dn1YdzjOBpw

    Skulle bli oerhört tacksam! Ps. Länk i min blogg är ett alternativ! kram

Leave a Reply

